Zie jij de bomen door het Amazon bos?

Veelgestelde Vragen

Amazon is een zoekmachine
Net als Google is Amazon ook een zoekmachine, alleen zoek je bij Amazon naar producten. Om te zorgen dat klanten je producten beter vinden, is het belangrijk dat je SEO (Search Engine Optimization) geoptimaliseerd is. Geoptimaliseerde SEO zorgt er namelijk voor dat je een hogere positie krijgt in de zoekresultaten. 

Optimalisatie factoren op productpagina
Door bepaalde factoren op je productpagina optimaal in te richten, zal het Amazon A10 algoritme jouw product sneller als relevant beoordelen. Denk hierbij aan een geoptimaliseerde titel, bulletpoints, productbeschrijving, productafbeeldingen, backend waarin de juiste zoekwoorden gebruikt worden. 

Geoptimaliseerde SEO is het fundament
Geoptimaliseerde SEO vormt de basis voor een succesvolle Amazon productpagina. Omdat veruit de meeste verkopen gebeuren op de 1e zoekresultatenpagina is het essentieel dat je SEO als een huis staat.

Belang van adverteren op Amazon
Adverteren op Amazon is een onmisbaar onderdeel voor iedere Amazon verkoper. Slimme Amazon advertentie campagnes verbeteren o.a. je ranking, sales, conversie en naamsbekendheid. Hierbij is het nodig om elke 4 tot 7 dagen je data te analyseren en te optimaliseren. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw geld zo effectief mogelijk wordt uitgegeven.  

Adverteren op Amazon heeft meer dan 4x hogere conversie dan Google
Amazon bezoekers zijn vaak “high intent shoppers”. Dit betekent dat Amazon bezoekers meestal op zoek zijn om iets te kopen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor Google, Facebook, Pinterest of andere kanalen waarop geadverteerd kan worden. Op dit soort kanalen browsen mensen voor vermaak en zijn advertenties vooral irritant.

Het gemiddelde conversiepercentage ligt bij Amazon Ads op 10% en bij Google op 2,26%. Daarbij is de CPC (Cost Per Click) op Amazon gemiddeld $0,96 cent en op Google $1,66. Het is dus zeer de moeite waard om op Amazon te adverteren. 

Wij zijn er om jou te helpen
Adverteren op Amazon is complex en vergt ervaring en strategische kennis. Amazing SEO helpt jou met het opzetten van effectieve Amazon Pay-Per-Click campagnes en zorgt ervoor dat de juiste campagnestrategie wordt toegepast voor jouw situatie. 

Verkoop je op Amazon maar vallen je sales tegen?
Je Amazon sales hangen af van de vindbaarheid van je producten, de kwaliteit van je productpagina’s en SEO, je copy en advertenties. Van relevant zoekwoordenonderzoek tot fantastische copywriting en geoptimaliseerde Amazon advertentiecampagnes. Amazing SEO regelt het voor jou.

Belang van Amazon advertenties, SEO en copy
Om ervoor te zorgen dat jij zoveel mogelijk producten op Amazon verkoopt is het essentieel dat je SEO, copy en Amazon advertenties met kop en schouders boven de rest uitsteken. Goede SEO en slimme advertenties gaan hand in hand en zijn de sleutel naar jouw Amazon succes. Wanneer je niet over de juiste kennis beschikt, kun je beter niet verkopen op Amazon. 

Belang van optimalisatie
Om je sales te verbeteren is constante optimalisatie van groot belang. Dit kost een hoop tijd, moeite en frustratie. Zeker als je weinig ervaring hebt met Amazon. Aangezien Amazon een “pay-to-win” platform is, besteden onervaren verkopers vaak grote bedragen aan advertentiegeld met weinig resultaat. Wij zorgen ervoor dat jouw Euro’s zo efficiënt mogelijk worden uitgegeven. 

Amazing SEO is er voor jou
Amazing SEO is er volledig op gericht jou te helpen met verkopen op Amazon. Mede hierom lopen we voor op onze concurrenten. Buiten de persoonlijke service die je van een kleine hooggespecialiseerde partij kan verwachten, beloven wij altijd tot het uiterste te gaan voor onze klanten. Pak jij je kans?

De grootste e-commerce store ter aarde
Amazon is technisch gezien de twee naar grootste zoekmachine ter aarde. Daarbuiten zijn ze het grootste e-commerce platform waarop circa 63% van alle product zoekopdrachten ter wereld worden gedaan. 

De toekomstige e-commerce leider van Nederland
Sinds Amazon naar Nederland is gekomen wordt verwacht dat het ook de onbetwiste leider van het Nederlandse e-commerce landschap zal worden. Als jij gaat verkopen op Amazon heb je de volgende voordelen:

  • Een enorme afzetmarkt bij de grootste e-commerce store ter wereld
  • Je lift mee op de goede naam van Amazon
  • Je kunt gemakkelijk uitbreiden naar het buitenland
  • Je kunt de logistiek uit handen geven met alle voordelen van dien
  • Je hebt geen eigen webshop nodig 
 

Pak nu je kans
Hoe sneller jij met verkopen op Amazon begint, hoe groter jouw kansen zijn om een succesvolle Amazon verkoper te worden zijn. De concurrentie is nu nog beperkt en weinig verkopers hebben hun SEO en Amazon advertenties geoptimaliseerd. Als je wilt gaan verkopen op Amazon is dit het moment. Sla jij je slag?

Er zijn voor- en nadelen met beide programma’s. Welk programma voor jou de beste keuze is ligt dan ook aan jouw situatie.

Wat is Fulfillment by Amazon (FBA)?
FBA staat voor Fulfillment by Amazon. Je stuurt je producten naar een Amazon magazijn waar zij de opslag, klantenservice, verzendingen en de afhandeling van retourzendingen regelen. 

Voordelen Fulfillment by Amazon (FBA)

  • Amazon regelt goede klantenservice
  • Amazon behandelt retourzendingen
  • Uitstekende logistiek dankzij de hypermoderne Amazon infrastructuur
  • FBA is voordelig voor je SEO en dus je ranking in de zoekresultaten
  • Je hebt een grotere kans op het winnen van de Buy Box. Via de Buy Box worden 85% van de aankopen gedaan
  • Je artikelen komen in aanmerking voor Amazon Prime
  • Multi-Channel Fulfillment (MCF). Amazon zal hiermee bestellingen van elke verkoopkanaal uitvoeren 
  • Amazon verzendkosten zijn erg laag vanwege schaalvoordelen


Nadelen Fulfillment by Amazon (FBA)

  • Er zitten kosten verbonden aan FBA 
  • Je hebt gelimiteerde toegang tot je product en dus minder controle
  • Strenge labelings- en verpakkingseisen voor producten (je kunt dit uitbesteden bij Amazon)
  • Multi-Chanel Fulfillment is vrij duur
  • Niet goed om zware/grote producten te verkopen met een lage verkoopsnelheid
 
Wat is Fulfilled by Merchant (FBM)?
FBM staat voor Fulfilled by Merchant. Dit betekent dat jij als verkoper volledig verantwoordelijk bent voor de opslag van je voorraad en de uitvoering van je bestellingen.

Voordelen Fulfilled by Merchant (FBM)
  • Controle over je eigen voorraad. Zo kun je zelf je voorraad inspecteren, verpakken en verzenden
  • Minder Amazon fees. Met FBM heb je niet de bijkomende fees die je betaald voor FBA 
  • Wellicht hogere marges op je verkopen 
  • Kan goed zijn wanneer je aan dropshipping doet. Je betaalt namelijk geen extra fees, terwijl je wel gebruik kan maken van de enorme Amazon markt. Hou er wel rekening mee dat als de verzendingen niet snel genoeg zijn je gestraft wordt in de ranking
 

Nadelen Fulfilled by Merchant (FBM)

  • Meer verantwoordelijkheden en meer werk
  • Meer overheadkosten 
  • Weinig kans op het winnen van de Buy Box
  • Minder goed voor je ranking in de zoekresultaten

Conclusie
De grootste voordelen van FBA zijn voor je ranking, het winnen van de Amazon Buy Box en het wegnemen van werk en verantwoordelijkheden. Alhoewel de voordelen groot zijn, en wij het programma absoluut aanraden, bestaat er het nadeel van de bijkomende fees.

FBM geeft verkopers meer controle en inzicht over hun voorraad. Verkopers met expertise op het gebied van logistiek kunnen daarbuiten grotere marges behalen dan FBA verkopers. Ook heb je als FBM verkoper meer controle over je klantenservice.

Amazon Seller

Amazon sellers zijn verkopers die gebruik van FBA (Fulfillment by Amazon) & FBM (Fulfilled by Merchant). Zij maken zelf een productpagina, bepalen de prijs en brengen het product op de markt.

Voordelen Amazon Seller

  • Open voor iedereen
  • Je kan direct verkopen aan Amazon bezoekers
  • Is over het algemeen kosten effectief

Nadelen Amazon Seller

  • Minder advertentie mogelijkheden dan als Amazon Vendor
  • Mogelijk hoge fulfillment kosten
  • Over het algemeen minder sales dan een Vendor
 

Amazon Vendor
Amazon Vendors verkopen hun producten direct aan Amazon zelf waarbij Amazon als tussenpersoon de producten op hun eigen platform doorverkoopt. Je kunt alleen Amazon Vendor worden op uitnodiging van Amazon.  

Voordelen Amazon Vendor

  • Meer advertentie en marketing mogelijkheden
  • Toegang tot extra programma’s zoals Prime Now
  • Mogelijkheid tot Enhanced Brand Content, hiermee kun jij je productpagina aantrekkelijker maken
  • Je producten krijgen het Amazon logo wat zorgt voor vertrouwen en meer sales 
 
Nadelen Amazon Vendor

  • Geen controle over je prijzen. Amazon bepaalt de prijzen aan de hand van consumenten data. Dit kan soms leiden tot te lage prijzen
  • Amazon heeft bijzonder strenge fulfillment eisen. Het niet goed naleven van deze eisen kan leiden tot extra kosten. 
 

Verschil zit in de prijs en mogelijkheden
Het verschil zit hem in de prijs en de mogelijkheden. De professionele account kost je €39,- per maand en bij de individuele (seller) account betaal je een fee van €0,99 per verkocht product (boven op de standaard fees). 

Voordelen professionele Amazon Account
Als je serieus wilt gaan verkopen is het slim een professionele account te nemen omdat het belangrijke voordelen heeft. 

  • De fee van €0,99 per product vervalt 
  • Verbeterde kansen op het winnen van de Amazon Buy Box
  • Betere ranking in de zoekresultaten
  • Nieuwe producten in bulk uploaden met spreadsheets 
  • Inzichtelijke rapporten downloaden
  • Maakt het mogelijk te adverteren op Amazon

Wat is de Amazon Buy Box?
De Amazon Buy Box is een sectie op een Amazon productpagina die het mogelijk maakt producten te kopen met één klik op de “In winkelwagen” button. 

Waarom is het winnen van de Amazon Buy Box belangrijk?
Wanneer verschillende verkopers hetzelfde product op Amazon aanbieden staan ze allemaal op dezelfde productpagina. Degene met de beste kwalificaties komt in aanmerking voor de Amazon Buy Box. Het winnen van de Buy Box is essentieel omdat meer dan 80% van de aankopen hier plaatsvinden.

Waarom bestaat de Amazon Buy Box?
Amazon heeft er baat bij bezoekers de beste mogelijke ervaring te geven. Hierom Winnen de verkopers met de beste reputatie op Amazon de Buy Box. Amazon heeft de ambitie de beste e-commerce store ter wereld te zijn waarin de klant centraal staat. Door de Buy Box aan de beste kandidaat te geven, houden ze de kwaliteit hoog en de klant tevreden.

Wat kan je doen om de Amazon Buy Box te winnen?
Om de Amazon Buy Box te winnen moet je zorgen dat je aan zoveel mogelijk factoren van het Amazon A10 algortime voldoet. Niemand behalve Amazon zelf weet exact welke factoren dit zijn. Ze geven wel een aantal vage tips. Toch is het duidelijk dat in ieder geval de volgende zaken van belang zijn:

  • Gebruik een professionele Amazon seller account (€39,- per maand)
  • Zorg dat je product altijd op voorraad is
  • Zorg dat je goede reviews en ratings hebt
  • Gebruikt Fulfillment by Amazon (FBA), dit vergroot je kans op het winnen van de Buy Box
  • Gebruik competitieve prijzen. Lage prijzen vergroten je kansen op het winnen van de Buy Box
  • Als je een Fulfilled by Merchant (FBM) verkoper bent is het belangrijk dat je verzendtijd zo kort mogelijk is
  • Geef je klanten de beste ervaring mogelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je copy en SEO optimaal zijn, geef geweldige klantenservice, zorg dat je product top is en gebruik feedback van je klanten om je product te verbeteren

Amazon Prime
SFP is een variant van Fulfilled by Merchant (FBM) waarbij verkopers gebruik kunnen maken van Prime verzendingen. Bij Prima verzendingen zijn de verzendingen gratis en krijgt de klant de verzending binnen 1 dag.

Een groot voordeel is dat je het Prime logo op je aanbieding mag tonen. Het Prime logo is belangrijk omdat dit de klant vertrouwen geeft in een product. Je moet goed presteren om in aanmerking te komen voor SFP.  Eerst moet je een proefperiode van 5 tot 90 dagen doorlopen waarbij je aan strengen eisen moet voldoen.

Vereisten SFP 

  • Je moet akkoord gaan met het Amazon retourbeleid
  • Je annuleringspercentage moet minder dan 0,5% zijn
  • Minimaal 99% van je bestellingen moeten op tijd verstuurd zijn
  • Bestellingen moeten op dezelfde dag behandeld worden wanneer ze voor sluitingstijd zijn geplaatst
  • Je moet toestaan dat de klantenservice door Amazon wordt gedaan
  • Ten minste 99% van de bestellingen moet gebruik maken van Amazon Buy Shipping Services
 
SFP biedt sommige van dezelfde voordelen als FBA aan. Zo heb je grotere kansen voor het winnen van de Amazon Buy Box en een hoger verkooppotentieel t.o.v. Amazon Prime abonnees. 

Impressions
Je vertoningen, of impressions, zijn het aantal keer dat je advertentie door Amazon is getoond aan een bezoeker. Dit betekent overigens niet altijd dat iemand je advertentie ook daadwerkelijk gezien heeft. Zo is een advertentie ook al vertoont wanneer een pagina wordt geopend terwijl de advertentie onderaan de pagina staat en een bezoeker niet naar beneden scrolt. 

Click-through rate (CTR)
Click-Through rate is het aantal keer dat er geklikt wordt op je advertentie. Dus het: aantal klikken op je advertentie / aantal vertoningen x 100.

Voorbeeld: als je 5 klikken op 100 vertoningen zou hebben heb je een CTR van 5%.

Cost per click (CPC)
Amazon advertenties worden geveild door zoekwoorden aan de hoogste bieder te verkoper. CPS is het bedrag dat je betaald wanneer een klant op jouw advertentie klikt. 

Waar worden ze voor gebruikt? 
Zowel je CTR, CPS als je impressions zijn waardevolle gegevens die helpen bij het optimaliseren van je Amazon advertenties.

Advertising cost of sale (ACoS)
De ACoS is een statistiek die gebruikt wordt om de prestaties van een Amazon Sponsored Products Campaign te meten. ACoS geeft aan hoeveel procent van je sales worden gespendeerd aan advertentiekosten. ACoS wordt berekend door je: advertentiekosten te delen door je totaal aan sales. 

Voorbeeld: als de ACOS 25% is betaalde je €0,25 aan advertentiekosten op elke verdiende euro. 

Return on advertsing spend (ROAS)
ROAS is een andere manier om de prestaties van je advertentie campagne te meten. De berekening is het omgekeerde van ACOS. ROAS wordt dus berekend door je: sales door je advertentiekosten te delen. Hoe hoger je ROAS, hoe efficiënter je advertentiecampagne. 

Verkopen op Amazon in 5 (beknopte) stappen

  1. Maak een Amazon account aan – Via www.services.amazon.nl. Selecteer “begin met verkopen” en doorloop de stappen van het programma.

  2. Product listings aanmaken – De tweede stap is het toevoegen van je producten. Dit kan in bulk via de Amazon API of handmatig.

  3. Versturen van producten – Verstuur je producten naar een Amazon fulfillment centrum. Maak hiervoor een “Shipping plan”. Hier moet instaan welke producten je verstuurd, je verzend provider en verzendmethode, de hoeveelheid productvoorraad en of je Amazon je voorraad wilt laten labelen of dat je het zelf doet.

  4. Ranking genereren – Richt je SEO optimaal in en zorg dat je productpagina top is. Hiermee ga je reviews en ratings generen en stijgen in de ranking. Voor optimaal gebruik van je advertentiebudget is het beter niet direct te beginnen met adverteren. Zorg dat je minimaal 10 reviews hebt zodat je geld efficiënter wordt besteed.

  5. Analyseer en optimaliseer – Door je verkoopresultaten te analyseren kun je conclusies trekken over wat wel en niet werkt. Op deze manier  kun je verder optimaliseren. 

Maandelijkse abonnements-fee
Een proffesionele Amazon account kost je €39,- per maand en bij de individuele (seller) account betaal je een fee van €0,99 cent per verkocht product (boven op de standaard fees).

Platform fees
Amazon platform fees liggen tussen de tien en 15 procent van de bruto verkoopwaarde van je product (ex btw). Vaak is het zo dat dure producten lagere fees hebben dan goedkopere producten. De tarieven veranderen door verschillende factoren zoals concurrentie, vraag, omloopsnelheid en worden constant bijgesteld. Om je exacte kosten te achterhalen kun je de FBA calculator van Amazon gebruiken.

Marketingkosten
Helaas kun je op Amazon niet meer concurreren zonder te adverteren op het platform. Het is een “pay-to-win” platform waarbij veel verkopers de vuistregel aanhouden om circa 10 tot 15 procent van hun omzet uit te geven aan advertentiekosten.

Tijd
De grootste investering op Amazon is tijd. Heel veel tijd. Denk daarbij o.a. aan het opzetten van je account, alle activiteiten rondom je producten, je SEO optimalisatie, het opzetten en optimaliseren van je advertentiecampagnes, klantenservice leveren, en het najagen van goede reviews en ratings. 

Wat is Amazon PPC?
Amazon PPC is een advertentiemodel waarbij adverteerders betalen om op Amazon te kunnen adverteren. Er zijn 3 verschillende formats beschikbaar:

  • Amazon Sponsored Products  – Dit zijn zoekwoord of product gerichte advertenties waarbij adverteerders individuele producten kunnen promoten.
 
  • Amazon Sponsored Brands – Dit zijn advertenties waarbij geregistreerde Amazon Brands advertenties kunnen maken. Bij Sponsored Brands kun je 3 producten in een advertentie plaatsen, een gepersonaliseerde headline tonen en je eigen merk logo weergeven. Daarbij hebben Sponsored Brands de mogelijkheid om Amazon bezoekers naar hun eigen Amazon Store op Amazon te sturen. Dit is een soort gepersonaliseerde webshop binnen Amazon. 
 
  • Amazon Sponsored Display Ads –   Dit zijn advertenties die Amazon bezoekers direct naar productpagina’s sturen. Sponsored Display ads zijn alleen beschikbaar voor Amazon Vendors en zijn voornamelijk gericht op consumentengedrag. Amazon bezoekers worden getarget als de klant: een vergelijkbaar product heeft gekocht, kijkt naar soortgelijke advertenties, eerder jouw productpagina heeft bezocht, eerder jouw product heeft gekocht of kijken naar producten die in dezelfde categorie vallen.

Individuele product advertentie
Sponsored Products zijn advertenties voor individuele producten op Amazon. Deze advertenties zijn te zien in de zoekresultaten en op Amazon productpagina’s. Sponsored Products zijn simpel om op te zetten. Ze vereisen geen foto’s of copy en gaan live binnen het uur.

Sponsored Product advertenties kunnen je helpen Amazon bezoekers te vinden die een hoge intentie hebben om te kopen. Deze bezoekers zijn namelijk op zoek naar producten zoals die van jou. 

Wacht niet langer op succes. Neem direct contact op!

06-24 73 73 95

Bereikbaar van 9:00 tot 18:00